جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 11, 2024
تصاویر/ همایش« فرصت ها و چالش ها و رسالت حوزه علمیه در عرصه هوش مصنوعی»

حوزه/ قاسمی گفت: گرچه باتلاش محققین ایرانی جزو بهترین های دنیا درزمینه هوش مصنوعی هستیم ولی در حوزه کاربردی سازی این فناوری و سر سفره مردم آوردن آن هفتادم دنیا بوده، در حالیکه رژیم صهیونیستی در رتبه بندی کاربردی هوش مصنوعی پنجم دنیاست .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، محمدرضا قاسمی، امروز در همایش «فرصت ها و چالش ها و رسالت حوزه علمیه در عرصه هوش مصنوعی» بیان کرد: امروز کمتر کسی است که از این فناوری و اهمیت و ابعادش اطلاع نداشته باشد و ما روزانه از سرویس های هوش مصنوعی چه بدانیم و ندانیم استفاده می‌کنیم و کمتر کسی باشد که عبارات "خانه هوشمند"، " پلیس هوشمند"، "قوه قضائیه هوشمند" را نشنیده باشد، براستی چرا این مسئله حائز اهمیت است که در صحبت های مقام معظم رهبری تاکید شده بود؟

وی افزود: مقام معظم رهبری بار نخست در سال ۹۸ در دیدار ستاد علوم فناوری ریاست جمهوری هوش مصنوعی را مطرح کردند، در ۲۴ آبان ۱۴۰۰ مسئله هوش مصنوعی را در جمع نخبگان و دانشمندان جوان موضوع هوش مصنوعی را با زاویه نگاه مسئله محوری مطرح فرمودند.و در سالروز ارتحال امام در سال ۱۴۰۱ فرمودند تحول زمان امام تحول زمان ما است اما ابزار زمان امام ابزار زمان ما نیست و باید ابزار را عوض کنیم و این فناوری در اداره آینده نیز نقش خواهد داشت .

قاسمی گفت: رهبری در دیدار با هیات دولت چهاردهم فرمودند ما نباید عقب بمانیم و آژانسی در دنیا شکل خواهد گرفت و کشورهایی مولد و آقای هوش مصنوعی شوند و ما صرفا مصرف کننده، فناوری وقتی راهبردی میشود که مزیت کشورها شود، وقتی راهبردی است که اقتدار آفرین باشد و مزیت کشورها باشد و وقتی قدرت و اقتدار به آن اضافه شود فناوری راهبردی می‌شود.

وی ادامه داد: مولفه های تحول آفرین را اگر ما نتوانیم مدیریت می‌کنیم، مولفه های تحول آفرین ما را مدیریت می‌کند و اگر ما هوشیار نباشیم چه آسیبی هایی به ما وارد می شود و اگر هوشیار باشیم چه آرزوهایی را برآورده می‌کند، این فناوری افقی است چون در همه علوم و صنایع کاربرد دارد و هر جا که داده و کلان داده هست، هوش مصنوعی هم وجود دارد و کدام علم و صنعت با داده کار ندارد؟

دبیر ستاد راهبردی فناوری های هوشمند حوزه های علمیه عنوان کرد: پس هوش مصنوعی با تمام علوم کار دارد، به تعبیر رهبر انقلاب این فناوری به واقع یک فناوری حیرت آور است، به چه چیزی هوش مصنوعی می‌گوییم؟ از تمام تعاریف هوش مصنوعی این تعریف کاربردی تر است که اگر ماشین بتواند شبیه انسان فکر کند و رفتار کند می‌شود فناوری هوش مصنوعی است .

وی در پاسخ به این سوال که مقدمات این فناوری چیست، گفت: اولین و مهمترین مقدمه آن " داده" است مانند صوت من که در این مکان پخش می‌شود و پیاده کردن این جلسه که داده متنی و عکس این جلسه داده تصویری میشود که هزاران نوع داده وجود دارد که ما بسیار سخاوتمندانه داده هایمان را در شبکه اجتماعی در اختیار گذاشته ایم.

قاسمی خاطرنشان کرد: از مهمترین کاربرد استفاده از داده ها را میتوان به شهادت بزرگانی اشاره کرد، شهید دکتر محسن فخری زاده توسط هوش مصنوعی ترور شد از طریق "پردازش تصویر" وقتی ایشان از ماشین پیاده شد هوش مصنوعی او را شناخت و به سمت او شلیک شد و ماشین او را منفجر کرد، شهید عماد مغنیه و حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدا که افراد بسیار مهمی بودند،اینها نیز از طریق ابزارهای هوش مصنوعی ترور شدند.

وی ابراز کرد: جنس پرداختن به داده های دیجیتال در حوزه علوم اسلامی مورد توجه حوزه قرار گرفت و مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور در سال ۶۸ ایجاد شد، اگر داده ها در حد داده بماند با وجود ارزشمندی فایده ای نخواهد داشت، اما اگر این داده ها در مرکز کامپیوتری نور و مراکز دیگر پیرامون حوزه علمیه مجال پردازش های هوشمند ایجاد خواهد شد، ارزش آفرین است.

دبیر ستاد راهبردی فناوری های هوشمند حوزه های علمیه گفت: آیا هوش مصنوعی می‌تواند منهج شناسی کنیم ؟ مثلا با منهج فقهی مرحوم آیت الله نوری می‌توانیم مسائل روز را در میان بگذاریم
این کار امکان پذیر است وقتی ماشین نگرش و مدل استنباط مرحوم خویی را شنید می‌تواند در مسائل مشابه نیز هوش مصنوعی تصویر سازی کند و ما نتیجه میگیریم تعارضات و حرف های نو بوجود خواهد آمد و قلمرو دانش در حوزه علوم اسلامی توسعه پیدا خواهد کرد .

وی افزود: تصور ما از تمام آثار و تالیفات ترجمه شده حوزه علمیه تا الان چند درصد ترجمه شده است؟ کمتر از پنج درصد است اما با هوش مصنوعی دیگر مفهومی بنام ترجمه وجود ندارد، هوش مصنوعی میتواند سخنان رهبر را برخط و همزمان به زبان های مختلف ترجمه کند و آن را به مدل فرمایشات آقا می‌تواند ترجمه کند، اما خبر بد اینکه دشمن برای من و شما زودتر از ما اقدام کرده است، امروز در ایران اسلامی وقتی جوانان می‌خواهند پاسخ سوالات را بگیرند دیگر از سرچ در گوگل مرسوم نیست از "یک چت بات" می‌پرسند، چت بات یک گفتگو گر هوشمند است که به تمام سوالات ما پاسخ می‌دهد.

قاسمی خاطرنشان کرد: نکته ی مهم در این میان جنس داده هاست و ما باید داده بدهیم و اینکه این موتورها حتما دچار سوگیری هستند و با داده ها و ابزاری مواجهیم که قدرت برتر آن بدست دشمن ماست، پس حوزه داده بسیار مهم است و داده های ما در اختیار دشمن است و چت بات ها داده هایی که دشمن به آنها داده است را ارائه می‌دهند، در بحث مورد دوم که زیر ساخت های پردازشی است در گذشته در سیستم های ما سی پی یو بوده و ضعیف پردازش می‌کرده الان جی پی یو آمده است.

وی متذکر شد: دنیا در آینده هوشیار خواهد شد که بحث جی پی یو ها چقدر اهمیت دارد، در بحث و حوزه سوم که بیشتر مورد توجه این جلسه است حوزه "الگوریتم "هاست که زبان های برنامه نویسی است،در مورد فکر و منطق. فهم قابل انتقال به داده ها را الگوریتم می‌گوییم، یعنی ما چگونه به ماشین یاد بدهیم و چه دامنه ای از هستی شناسی و... یاد بدهیم که ماشین بتواند داده ها را آنگونه بفهمد و مفهوم را اشتباه متوجه نشود مانند صلح امام حسن که تنها سازش را منتقل نکند.

قاسمی ادامه داد: امروز ایران اسلامی به برکت دانشمندان و محققین علوم کامپیوتر در رتبه چهاردهم تا شانزدهم را در هوش مصنوعی دارد و نزدیک به بهترین هاست، اما در حوزه کاربردی سازی این فناوری و سر سفره مردم آوردن آن هفتادم دنیاست در حالیکه رژیم صهیونیستی در رتبه بندی کاربردی هوش مصنوعی پنجم دنیاست .

وی اضافه کرد: ما باید بتوانیم علوم حوزه های علمیه و معارف را با این ابزارها و با این الگو به مخاطب انتقال بدهیم و در عرصه کنشگری نباید در این حوزه عقب بمانیم.حوزه علمیه ما در نظام بسیار اهمیت دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha